Notes de premsa  

L’artista plàstica Eulàlia Valldosera, l’arquitecte Eduardo Arroyo i el narrador, poeta i assagista Rafael Argullol van protagonitzar el 4 de novembre a la seu del COAC de plaça Nova la primera de les tres sessions del cicle de xerrades i debats amb que la Demarcació de Barcelona del COAC participa a Europes, Festival de Cultura Contemporània, que es celebra a la capital catalana fins el 14 d’aquest mes.

Aquest cicle de xerrades, organitzat per la Demarcació de Barcelona del COAC, es centra en les relacions i confrontacions de l’arquitectura amb altres àmbits o disciplines creatives amb les quals comparteix conceptes com ara l’organització de la matèria i l’espai en el temps. Tal com va explicar Margarita Jover, vocal de Cultura de la Demarcació de Barcelona del COAC, l’organització del cicle respon a una invitació que resultava “irresistible” per part de l’organització d’Europes.

En la primera de les tres trobades, Eulàlia Valldosera va repassar alguns dels seus treballs com a recorregut d’un mateix camí en que una vegada i una altra ha insistit en els objectes, “fins que finalment els he conquerit”. Convertint els espais físics en una mena de contenidors d’experiències, on la llum i la participació del públic són vitals per completar l’acte creatiu, Eulàlia Valldosera va desvetllar algunes de les seves claus creatives, fruit gairebé sempre de la combinació de múltiples materials de coneixement.

Posteriorment, Eduardo Arroyo va mostrar la seva concepció del treball de l’arquitecte com una exploració de resultats –en part- incerts de bon començament. Així, un projecte és qui dota d’un seguit de propietats un espai determinat, sobretot quan es treballa per resoldre necessitats d’individus més que de grups humans més amplis. Amb tres habitatges dissenyats en els darrers anys -dos d’ells ja construïts, a San Lorenzo del Escorial i Aranjuez-, l’arquitecte bilbaí va il·lustrar l’evolució que l’ha portat fins aquestes conclusions des de la sumissió del projecte a la realitat natural que l’envolta, en el primer cas (l’Escorial) o la independència en relació aquest entorn en el segon (Aranjuez). Sobre una última i suggerent imatge, Arroyo va deixar sobre la taula dos qualificatius que potser són alhora fites irrenunciables: intemporal i irrenunciable.

L’escriptor i catedràrtic d’Estètica i Teoria de les Arts a la Universitat Pompeu Fabra Rafael Argullol va tancar la jornada amb una intervenció tan senzilla en la forma i l’objectiu com brillant en el fons. Partint de les especificitats de la creació litearària –sobretot la solitud i una disciplina gairebé ascètica- Argullol va provar d’explicar el seu mètode creatiu, amb el qual es proposa superar qualsevol enganyosa frontera entre art i coneixement i mitjançar entre els diferents plànols de la realitat.

Així, va centrar el seu relat en la seva darrera obra, la monumental (1.200 pàgines) Visión desde el fondo del mar. Amb l’ajuda de 33 petits quaderns amb notes recopilades des de fa temps, Argullol es va fixar escriure aquest llibre només a partir de la seva experiència, amb la memòria com a matèria primera. Tal com va subratllar, la memòria és un component vital per a l’art, entesa no únicament com els records que afloren de forma espontània o involuntària, sinó també com a procés de recerca, d’il·luminació de l’obscuritat que ha d’ajudar a entendre i conformar l’univers actual de cadascun de nosaltres. “No es tracta d’una memòria nostàlgica –va explicar Argullol-. M’interessa l’origen que està al davant meu”.

La segona sessió, el dilluns 8 de novembre, s’articularà al voltant de les relacions entre arquitectura i energia, sempre amb la mirada posada en valors com la sostenibilitat, l’estalvi energètic i la reducció d’emissions de CO2. Les arquitectes Raphaëlle Hondelatte i Mònica Tàrrega i els seus col·legues Torsten Masseck, Vicente Guallart i Xavier Vancells, aquest últim com a moderador, formaran la taula d’aquesta segona jornada.

Per últim, el dijous 11 de novembre el fet creatiu tornarà a ser protagonista del debat, aquesta vegada sota l’òptica de la relació entre forma i natura. L’arquitecta Carme Pigem, integrant del prestigiós estudi d’Olot RCR Arquitectes; el també arquitecte Fernando Salas i l’ex torero Luis Francisco Esplà conformaran una atractiva taula de debat.

Entre el 21 d’octubre i el 14 de novembre, el Festival Europes, impulsat per l’empresa de producció cultural La Fábrica, converteix Barcelona en l’epicentre de la creació europea contemporània. Una programació multidisciplinar, integrada per més de 250 activitats, pretén mostrar cap a on es dirigeix la creació europea actual en les arts plàstiques i visuals, el cinema, la música, el teatre, l’òpera, la literatura, la gastronomia, el disseny, l’arquitectura o la dansa.


2010-11-05
SUMARI ARXIU
 
arquitectes.cat el nou web dels Arquitectes de Catalunya
La Generalitat posa en marxa el procés per aprovar la nova llei d'arquitectura a finals de 2014
Manifest per la Qualitat Democràtica
Necessita l'arquitectura d'un reset? Debat dijous 28 de novembre al Roca Barcelona Gallery
Lluís Comerón, elegit nou president de l'ITeC
Jordi Ludevid, reelegit com a president del CSCAE
Benedetta Tagliabue guardonada amb el Premi Riba Jencks 2013
Vegeu el vídeo de la taula rodona sobre Barcelona en el marc de l'exposició BCN/Enllaços
  Arxiu

2013
Agost
Juliol
Juny
Maig
Abril
Març
Febrer
Gener

2012
Desembre
Novembre
Octubre
Setembre
Agost
Juliol
Juny
Maig
Abril
Març
Febrer
Gener

2011

2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004